ادامۀ جنگ استعماری در لیبی.پهپاد و شبکۀ سایه : جنگ سرّی به فرماندهی اوباما
ترجمه از فرانسه به فارسیتوسط حمید محوی ترجمه از فرانسه به فارسیتوسط حمید محوی

پهپاد و شبکۀ سایه : جنگ سرّی به فرماندهی اوباما

نوشتۀ مالینو دینوچی

 


Mondialisation.ca, Le 18 juin 2011


 

در حالی که شمار حملات هوایی به لیبی در حال حاضر به 11500 رسیده و معاون فرماندهی ناتو، راسموسن از کشورهای هم پیمان بودجۀ نظامی و گسترش بیشتر جنگ را درخواست می کند، جنگ در منطقۀ خاورمیانه و شمال آفریقا در اشکال سرّی گسترش می یابد که کمتر از اشکال آشکار آن خطرناک نیست و دائما مرزهای جدیدی را در هم می نوردد. به گفتۀ یکی ، ازکارمندان سرویس جاسوسی ایالات متحدۀ آمریکا در نیویورک تایمز، سیا در حال ایجاد پایگاه مخفی در خاورمیانه است تا از طریق آن به وسیلۀ پهپادهای مسلح به یمن حمله کند. پهیادهای پرداتور ریپرز (که در افغانستان، پاکستان و لیبی مورد استفاده قرار گرفته اند )  مسلح به 14 موشک هلفایر، هدایت شونده از راه دور از پایگاهشان در نوادا، یعنی از فاصلۀ 10 هزار کیلومتری هدایت می شوند.

از وقتی که این پهپادها به خدمت گرفته شده اند، رئیس جمهور اوباما دائما و به وفور بمباران های سیا در پاکستان را افزایش داده است، و همین پهپادها هستند که برای گسترش جنگ در یمن مورد استفاده قرار خواهند گرفت. پرداتور ریپرز برای دولت آمریکا سلاح بسیار مناسبی به نظر می رسد، زیرا اجازه می دهد که عملیات نظامی در مناطقی که حضور گستردۀ نظامی وجود ندارد به نظامیان حمله کنند.

در یمن در حال حاضر فرماندهی عالی برای عملیات ویژه به هم کاری سیا و با مجوز قوۀ مجریۀ صنعا (پایتخت یمن) عمل می کند. ولی، از آن جایی که دولت اقتدار گرا شکننده به نظر می رسد، دولت اوباما نگران دولت بعدی است که قادر به پشتیبانی از عملیات ایالات متحده نخواهد بود. به همین علت اوباما به سیا مأموریت داده است که یک پایگاه سرّی در خاورمیانه ایجاد کند بی آن که به پشتیبانی کشور میزبان نیازی باشد.

این موضوع نشان می دهد که دولت اوباما در حال گسترش جنگ سرّی در تمام اشکال آن است. همان گونه که فرماندهی عالی عملیات ویژه اعلام کرده است، جنگ سرّی عملیات مستقیم برای تخریب اهداف، حذف و یا اسیر گرفتن دشمن را در بر می گیرد. یعنی جنگ غیر کلاسیک هدایت شده توسط نیروهای بیرونی، آماده و سازمان داده شده توسط فرماندهی عالی عملیات ویژه، پشتیبانی از دولت های هم پیمان در صورت وقوع شورش مردمی، عملیات جنگ روانی برای متأثر ساختن افکار عمومی خارجی به شکلی از عملیات نظامی ایالات متحدۀ آمریکا پشتیبانی کنند. در این نوع عملیات بیش از پیش از فن آوری های پیش رفته استفاده خواهد شد.

دولت اوباما در همین چهار چوب جنگ سرّی، از طریق نیویورک تایمز رسما اعلام کرده است که تصمیم دارد در سطح جهانی، «شبکه های سایه در انترنت و تلفن هم راه که بتواند توسط مخالفان مورد استفاده قرار گیرد و از نظارت دولت محلی عبور کند» پنتاگون و دولت تا کنون 50 میلیون دلار در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند. این شبکه ها به وسیلۀ چمدان های کوچک ویژه عمل می کند که وقتی وارد این و یا آن کشور شد، به مخالفان (مزدوران) اجازه می دهد که از طریق کامپیوتر و یا تلفن هم راه با خارج ارتباط برقرار کنند و از نظارت دولتی در امان بمانند.

انگیزۀ رسمی اعلام شده توسط واشینگتن «دفاع از آزادی بیان و گسترش دموکراسی » می باشد. اهداف دیگر امّا چنین است : شبکۀ سایه تنها در اختیار گروه های مخالفی قرار می گیرد که برای استراتژی ایالات متحدۀ مفید هستند (در سوریه، ایران و چند کشور دیگر). این شبکه ها البته تحت کنترل واشینکتن می باشد، و برای پخش اخبار ساختگی در رسانه ها در عملیات روانی و آماده سازی افکار عمومی برای جنگ های جدید به کار می رود.

 منبع :

http://www.mondialisation.ca/index.php?context=va&aid=25324

June 22nd, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی